Google Adsense Gelirleri Neden Düşüyor?

Her yıl olduğu gibi bu yıl sonu da Google Adsense gelirleri düşmeye başladı. Bunun sebebi bir anlamda firmaların yıllık reklam planlamalarının sona ermiş olması olsa da, aslında gözden kaçan ve çok daha önemli bir sebebi daha var. Bu sebep, son iki yıldır her geçen gün kendini daha çok gösteriyor ve yalnızca yıl sonu-başı için değil, tüm tarihlerde sitesine reklam alan kişileri rahatsız ediyor.

Semantik Web’in arama sonuçlarına (1, 2), arama motoru optimizasyonuna (3, 4) ve son olarak da pazarlama stratejilerine (5) nasıl doğrudan etki ettiğini zaman zaman bu blogda, sıklıkla konuşmalarımda, fikirlerimi öğrenmek isteyen herkesle paylaşmıştım. Bugün ise uzun bir süredir aklımda olan ama son zamanlarda sıkça fark ettiğimiz bir etkisinden, semantik reklam gösterimlerinden bahsedeceğim. Continue reading

ManageWP ile WordPress Sitelerinizi Yönetin

ManageWP, WordPress sitelerinizin tamamını tek bir panelden, kolay bir şekilde yönetebilmeniz adına oluşturulmuş güzel bir çoklu yönetim sistemidir. ManageWP, eklediğiniz tüm sitelere ya da bir kısmına toplu yazı girme imkanı sağladığı gibi, sitelerin eklentilerini ve temalarını da kolayca kontrol edebilmenizi olanak sağlıyor. İşte ManageWP’ye eklediğiniz bloglar üzerinde kolayca yapabilecekleriniz:

  • Seçtiğiniz bloglara aynı anda yazı girebilir ya da yeni sayfa oluşturabilirsiniz.
  • Bir eklentiyi seçtiğiniz blogların tamamına tek tıklama ile kurabilirsiniz.
  • Bir temayı seçtiğiniz blogların tamamına tek tıklama ile kurabilirsiniz.
  • Eklenti ve tema güncellemelerini topluca yapabilirsiniz.
  • Kullanıcıları kolayca kontrol edebilir ve dilediğiniz yetkide yeni kullanıcı oluşturabilirsiniz.
  • Tüm bloglarınız için bir yedek oluşturabilir, oluşturduğunuz yedekleri kolayca yükleyebilirsiniz.
  • Seçtiğiniz blogların bağlantılarını kolayca yönetebilirsiniz.

Continue reading

WordPress Etiketlerini Etkin Kullanmak

WordPress etiketleri, ziyaretçilerin sitede kalma süresini arttırmak ve sayfalar arasında gezinmelerini sağlamak için en önemli araçlardan birisidir. Etiket sistemini aktif olarak kullanmak, ziyaretçilere “bu konuyla ilgili diğer yazıları okumak ister misiniz?” sorusunu sormak anlamına gelir. Sitemizi canlı tutmak için bu soruyu oldukça ilgi uyandıracak bir şekilde sormamız ve ziyaretçilerimizi etiketlere tıklamaya teşvik etmemiz gerekiyor. Peki bunu nasıl yapabiliriz? Continue reading

E-Ticarette Akıl Dolu Bir Pazarlama Stratejisi: İncelediğin Ürünlerin Fiyatları Düştü!

Bundan beş yıl önce yazdığım, Web 3.0 Notlarım başlıklı yazımda, E-Ticaret ve Web 3.0 konusuna değinirken, e-ticaret sitelerinin gelecek yıllarda kullanıcılara yalnızca ilgilendikleri alanlarda içerik göstereceğini belirtmiştim. O yıllarda “bu ürüne bakanlar şunlara da baktı” şeklinde içerikler bulunsa da, her kullanıcıya özel olan “sizin için seçtiklerimiz” gibi içerikler Amazon gibi dev sitelerde bile bulunmuyordu. Bunun sebebi de, semantik (anlambilimsel) verileri işleyebilecek algoritmaların, yani yapay zekaların gelişmemiş olmasıydı. Şimdi ise girdiğimiz en küçük e-ticaret sitelerinde bile doğrudan bize özel seçilmiş ürünleri görebiliyoruz.

Geçen 5 yıl içerisinde gelişen yapay zekaların etkisi e-ticarette de yüzünü gösterdi. Bu etkinin tetiklediği en önemli şeylerden biri, pazarlamacıların kişisel verilerin, gezinme verilerinin ve en ufak veri kırıntılarının bile ne kadar değerli olduğunu fark etmeleri oldu. Bu verilerle nasıl mantık dolu pazarlama teknikleri geliştirilebileceğinin farkına vardılar.

Şimdi yakın geçmişten günümüze çok kısa bir e-ticaret yolculuğu yapalım. İlk zamanlarda e-ticarette tüketicilere sunulan en cezbedici kolaylıklardan birisi, ürünü takibe alabilme özelliğiydi. Tüketici, ürünleri sepeti yerine alışveriş listesine ekler ve fiyatlarını düzenli olarak kolayca takip edebilirdi. Daha sonra bu sistem otomatikleştirildi ve takip ettiği ürünlerin fiyatları düştüğünde tüketiciye bildirim gönderilmeye başlandı, bugün de hala bu sistem en çok kullanılan sistemdir. Örneğin ben, Steam’den almak istediğim oyunları “istek listeme” ekler ve indirim zamanında mail yoluyla haberdar olurum. Bu sayede almak istediğim oyunları çok daha ucuza alabiliyorum. Continue reading

Google Türkçe Webmaster Bloğu’ndan Arama Motoru Algoritması Hakkında İpuçları

Kısa bir süre önce Google, Türkçe Webmaster Bloğu‘nu yayına aldı. Şuana kadar blogda yalnızca birkaç yazı paylaşılsa da, her birinin önemi büyük. Özellikle, Google Arama Kalitesi ekibinden Fatih Özkösemen‘in yazdığı “Yüksek kalitede siteler oluşturma hakkında tavsiyeler” başlıklı makalenin, Google SEO ile ilgilenenler için çok önemli ipuçları barındırdığını düşünüyorum.

Makalede Google’ın akıl yürütme tarzını anlamak isteyenler için birçok soru yer alıyor. Bu sorulardan bazıları oldukça dikkatimi çekti; soruya verilecek cevaptan ziyade, sorunun sorulma sebebini düşündüğümde, Google’ın güncel sıralama algoritmalarına dair birçok veri elde edebileceğimizi fark ettim. Dikkatimi çeken bazı maddeler ve anlamları şöyle;

Bu makaleyi bir uzman veya konuya ilgi duyan hevesli/meraklı bir kişi mi yazmış yoksa bu çok daha yüzeysel bir yazı mı?

Bildiğiniz gibi, uzun bir süredir veri işaretleme yöntemi ile sayfalara yazar bilgisi ekleyebiliyoruz ve bu bilgi Google arama sonuçlarında gösteriliyor. Yani, makale ile yazarı arasında bir ilişki kuruluyor. Bu sebeple, veri işaretleme ile ekleyeceğimiz yazarların sosyal ağ profillerinin makale ile ilgili olması oldukça önem taşıyor.  Örneğin “Yenilenebilir Enerji Nedir?” başlıklı bir makalenin yazarının profilinde meslek olarak “Enerji Uzmanı” gibi bir ibare varsa, bu makaleyi daha güvenilir kılıyor.

  • Sitede, biraz farklı anahtar kelime varyasyonlarıyla aynı veya benzer konularda yinelenen, çakışan ya da gereksiz makaleler var mı?

Yani bir konuda farklı başlıklarla (anahtar kelimelerle) ayrı ayrı makale yazmak yerine, bir makale içerisine her anahtar kelimeyi içeren bilgileri koymamızı söylüyor. Bir yemek tarifi sitesinden örnekle açıklayayım; “Yumurta Nedir? Yumurta Nasıl Haşlanır? İyi Yumurta Haşlamanın Sırları Nelerdir?” … gibi farklı başlıklarla içerik girmek yerine “Yumurta Pişirme Sırları” gibi bir başlığı olan tek bir makalede tüm bu bilgiler verilmelidir. Continue reading

Google Ödüllü Anketler Uygulaması Türkiye’de

Anket doldurarak Google Play kredisi kazanmanıza imkan sağlayan Google Ödüllü Anketler uygulaması, Türkiye’de kullanıma sunuldu. Anonim olarak cevaplayacağınız anketler ile 3 TL’ye varan Google Play kredisi kazanabiliyor, kazandığınız bu kredileri Google Play’den film, oyun ve kitap almak için kullanabiliyorsunuz.

Bu hafta bana iki anket sunan uygulamaya, indirmesi ve kurması da dahil toplamda 5 dakika zaman ayırarak, kazandığım kredi ile John Wick 2’yi kiralayıp izledim. Bu yöntemle devam edersem, her hafta Google Play üzerinden yeni bir filmi izleyebilirim sanırım.

SimpleDesktops: Minimalist Duvar Kağıtları

Simple Desktops, mobil ve masaüstü cihazlarınız için minimalist duvar kağıtları bulabileceğiniz güzel bir adres. Müzikten edebiyata, internet dünyasından popüler kültüre kadar birçok konuda harika duvar kağıtlarının bulunduğu sitenin tüm içeriği Tom Watson isimli bir vatandaş tarafından derleniyor ve içerikte hiçbir reklam yer almıyor. Oluşturduğunuz minimalist duvar kağıtları varsa, yayınlanması için de gönderebiliyorsunuz.

En Etkili Backlink: Rakip Backlink

Off Page (Sitedışı) Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) çalışmalarında nitelikli link alımı, sitenizin kaderini belirleyen en büyük etkenlerden birisidir. Aldığınız linklerin yüksek değerde olması sitenize büyük artılar kazandırırken, spam sitelerden alınan linkler de sitenize büyük zararlar verebiliyor.

SEO çalışmasında, nitelikli backlink denildiğinde akla gelen ilk şey, sitenizle aynı içeriğe sahip sitelerden yani rakiplerinden alınan backlink olsa da, bu linkleri elde etmek ne yazık ki pek mümkün değil. Semtinizde bir mağaza açtığınızı düşünün; rakip mağazalar afişlerinizi duvarlarında yayınlamayı kabul edebilirler mi? Rekabetin olduğu bir yerde, bu elbette ki mümkün değil.

Bu yüzden, rakiplerinizin olduğu bir yerde yeni bir mağaza açtığınızda yapacağınız ilk şey, potansiyel müşterilerinize “ben de buradayım” demek olmalıdır. Bunun için de, rakiplerinizin boy gösterdiği yerlere adım atıp, onlarla rekabete tutuşmak en doğrusudur. Hemen yanınızdaki mağaza sokağınızın başında broşür dağıtırsa, siz ondan geri kalır mısınız? Ya da semtinizdeki billboardlara reklam veriyorsa, siz de vermez misiniz?

İnternet dünyasında da durum bundan farksız; “ben de buradayım” demek için, rakiplerinizin reklam verdiği ya da link aldığı yerleri tespit etmeli ve buralardan link alımı yapmalısınız. Arama motorları, sitenizin ismini sizlerden daha yüksek sıralarda yer alan rakipleriniz ile aynı sayfada gördüğünde, sitenizi onlarla denk görmeye başlayacaktır. Tıpkı, aynı sektörden iki mağazayı yan yana gören müşteriler gibi.

Rakip Backlink adı verilen bu işlem için, ilk olarak rakiplerinizin backlinklerini sorgulamanız ve analiz etmeniz gerekiyor. Analiziniz sonucunda ilk olarak ücretsiz elde edebileceğiniz backlinkleri almanızı, sonrasında da faydasını gördükçe adım adım ücretli backlinkleri elde etmenizi tavsiye ederim. Backlink sorgulamak için kullanabileceğiniz servisleri, Backlink Sorgulama Araçları başlıklı yazımda bulabilirsiniz.

Todoist: Herkes İçin Kullanışlı Yapılacaklar Uygulaması

Todoist Nedir?

Todoist, hayatını düzene sokmak isteyenler için hazırlanmış, çevrimiçi yapılacaklar listesi oluşturmanızı ve yönetmenizi sağlayan oldukça kullanışlı bir görev yöneticisi uygulamasıdır. Diğer uygulamaların aksine birçok platformda kullanılabilir olması, çevrimiçi çalışması, minimalist tasarımı ve ücretsiz sürümünde çok fazla fonksiyon sunması, Todoist’i benim için vazgeçilmez uygulamalarımdan birisi haline getirdi.

Diğer Görev Yöneticilerinden Farkı Nedir?

Benim için, Todoist’i diğer uygulamalardan ayıran özelliklerinin başında dikkat dağınıklığını engelleyen minimalist ve işlevsel bir tasarıma sahip olması geliyor. Bunun haricinde uygulamanın ücretsiz versiyonundaki dikkat çekici özellikler şunlar:

Todoist Hangi Platformlarda Çalışıyor?

Todoist halihazırda Android, iOS, macOs, Windows ve Chrome başta olmak üzere 10+ platformda senkronize çalışıyor. Ben, kullanmakta olduğum android cihazımda bir ekranımı Todoist widget için ayırıyorum. Gün içerisinde yapmam gereken her şeyi, elimin altındaki tek bir ekranda görüp yaptıkça tik atabiliyorum.

Windows 10 için masaüstü uygulaması da bilgisayarımda sürekli olarak açık buluyor, bilgisayar başında olduğum zamanlarda da bu uygulamayı kullanıyorum. Chrome uygulaması yüklü olsa da, bir fonksiyonu haricinde pek kullanmıyorum. Kullandığım bu fonksiyon da bayıldığım “web sitesini görev olarak ekle” butonu; herhangi bir siteye sağ tıklayıp görev olarak Todoist’e ekleyebiliyorsunuz. İlgimi çeken ve daha sonra okuyacağım içerikleri görev olarak eklemek unutmamamı sağlıyor. Bu özelliğe ben modern yer imi yöneticisi diyorum; artık yer imlerine ekleyip okumayı unuttuğum içerikler yok.

Todoist Premium Ücreti ve Özellikleri

Yeni başlayanlar ve günlük kullananlar için çok gerekli olmasa da, proje planlayan kullanıcılar için Todoist Premium oldukça gerekli. Premium sürümünün en öne çıkan özellikleri, etiketler, hatırlatıcılar ve bulut sistemlerinden sınırsız dosya yükleme. Bunların haricinde görevleri dışa aktarım yaparak takvim uygulamasına gömebilme özelliği ve otomatik yedekleme özelliğini de oldukça fonksiyonel buluyorum. Todoist Premium’un yıllık ücreti 28.99 $ olarak belirlenmiş. Aylık olarak 2.5 $ gibi bir rakama denk geliyor.

WordPress İçin İçerik Botu Yazma Mantığı

Bazen oluşturduğum veri tabanlarındaki içerikleri, bazen de çeşitli sitelerden içerikleri CC BY-ND ve benzeri lisanslar ile yazı olarak WordPress’e aktarmam gerekiyor. Bunun için de doğal olarak içerik botu dediğimiz botları yazmaya ihtiyaç duyuyorum. Bu yazımda, botlar ile çektiğimiz içerikleri WordPress’e nasıl eklediğimizden bahsedeceğim.

Senaryomuz open source bir kaynak olan TMDb’den filmleri çekerek sitemize eklemek olsun. Bunun için file_get_contents() gibi bir fonksiyonla siteye bağlandığımızı CURL fonksiyonu ile de içeriklerimizi çektiğimizi ve değişkenlerimize tanımladığımızı varsayıyorum. Elimizdeki değişkenlerimiz şunlar olsun;

$filmadi
$yonetmen
$filmaciklamasi
$filmturu
$oyuncular

Şimdi bu değişkenlerimizin içeriğini WordPress’e yazı olarak ekleyelim.

Bunun için wp_insert_post fonksiyonundan yararlanacağız. Ancak öncellikle dikkat etmemiz gereken şey, bu fonksiyon ile bir post insert etmeden, yani eklemeden önce eklenecek yazının başlığı, içeriği, kategorisi gibi değişkenleri tanımlamalıyız.

Fonksiyonumuzun varsayılan dizimi şöyle;

$defaults = array(
  'post_status' => 'draft',
  'post_type' => 'post',
  'post_author' => $user_ID,
  'ping_status' => get_option('default_ping_status'),
  'post_parent' => 0,
  'menu_order' => 0,
  'to_ping' =>  '',
  'pinged' => '',
  'post_password' => '',
  'guid' => '',
  'post_content_filtered' => '',
  'post_excerpt' => ''
);

Kullanabileceğimiz parametreler ise şunlar;

$post = array(
  'comment_status' => [ 'closed' | 'open' ] // 'closed' yoruma kapalı.
  'ID' => [  ] //Eğer bu değer varsa ilgili yazı güncellenir.
  'menu_order' => [  ] //Yeni yazı bir sayfa ise menü sırası.
  'page_template => [  ] //Sayfa için şablon belirtir.
  'ping_status' => [ ? ] //Ping durumu?
  'pinged' => [ ? ] //?
  'post_author' => [  ] //Yazarın kullanıcı ID'si.
  'post_category => [ array(, ) ] //Yazı kategorileri.
  'post_content' => [  ] //Yazının içeriği.
  'post_date' => [ Y-m-d H:i:s ] //Yazılma zamanı.
  'post_date_gmt' => [ Y-m-d H:i:s ] //Yazının yerel saatteki yazılma zamanı.
  'post_excerpt' => [  ] //Yazı özeti.
  'post_parent' => [  ] //Yazının bağlı bulunduğu ana sayfası.
  'post_password' => [ ? ] //Yazı için gerekliyse parola.
  'post_status' => [ 'draft' | 'publish' | 'pending' ] //Yeni yazının yayımlanma durumu. Taslak, yayımlanmış, onay bekliyor.
  'post_title' => [  ] //Yazının başlığı.
  'post_type' => [ 'post' | 'page' ] //Yazının türü, yazı, sayfa.
  'tags_input' => [ ', , ' ] //Etiketler.
  'to_ping' => [ ? ] //?
);

Şimdi bu değişkenlerin temel olanlarını kullanarak yazımızı ekleyelim;

$my_post = array();
$my_post['post_title'] = $filmadi[0];
$my_post['post_content'] = $filmaciklamasi[0];
$my_post['post_status'] = 'pending';
$my_post['post_author'] = 1;
$my_post['post_category'] = array(1);
$my_post['tags_input'] = $filmturu[0]. " , " .$oyuncular[0]. " , " .$yonetmen[0];

wp_insert_post( $my_post );

Buraya kadar olan kısım temel, basit bir yazı eklemek. Elbette ki bir film içeriği yukarıdaki gibi düz yazı olarak eklenmez. Mutlaka temamızda yönetmen, oyuncu, filmin türü gibi birçok bilgiyi girdiğimiz özel alanlar vardır. İşte bu alanlara bilgi ekleyebilmek için de add_post_meta ya da update_meta_post fonksiyonlarını kullanabilirsiniz.

Ayrıca en çok sorulan sorulardan birisi de çekilen görsellerin nasıl öne çıkarılmış görsel olarak ayarlanabileceği oluyor. Bunun için de WordPress’in the_post_thumbnail fonksiyonuna ihtiyacınız olacak. Bu fonksiyonla tanımladığınız görsellerin boyutlarını belirlemek için de set_post_thumbnail_size fonksiyonunu kullanabilirsiniz.