Kategoriler
SEO

Web 3.0 ve SEO

Bugüne kadar yerli ve yabancı birçok platformda, birçok farklı kişiyle kısaca Semantik SEO olarak adlandırdığımız kullanıcı davranışlarının arama sonuçlarına etkisi olup olmadığı konusunda ciddi tartışmalar gerçekleştirdim. Benim savunduğum düşünce, sitede kalma süresi, kapalı profillerde (kişisel Facebook hesapları gibi) yapılan doğal paylaşımlar gibi şeylerin arama sonuçlarına hiçbir etkisinin bulunmadığı yönündeydi.

Bana karşı savunulan düşünce ise, Google’ın her şeyi bildiği, her internet kullanıcısının herhangi bir Google ürünü kullandığı ve bu sayede Google’ın farklı servislerinden aldığı verileri arama sonuçlarına yansıttığı yönündeydi. Her ne kadar “kişisel gizlilik” diye bir şeyden bahsetsem de, Google’ın farklı servislerinden aldığı bilgileri arama sonuçlarını etkilemek adına kullanmayacağını söylesem de, Amerikan filmlerine kendisini fazla kaptırmış kişiler söylediklerimi pek kaale almadılar ve önceden çizdikleri doğruda ilerlediler.

Bugünlerde ise, Web 3.0 Notlarım başlıklı yazımda da belirttiğim üzere, Google’ın gizlilik sözleşmelerini birleştirilmesi, kullanıcı davranışlarının arama sonuçlarına yansıtılacağı anlamı taşıyor. Yani artık Google, herhangi bir servisinden aldığı veriyi kişilere özel arama sonuçları oluşturmak adına kullanabilecek.

Peki bu tam olarak ne anlama geliyor, gelecekte SEO çalışması olarak neler yapmamız gerekiyor?

Site Dışı SEO Ölüyor

Bildiğiniz gibi SEO çalışması gerçekleştiren SEO’yu genel olarak iki bölüme ayırıyor. Site içerisindeki tüm çalışmaları içeren On Page SEO (Sayfa/Site İçi SEO), ve site dışarısında yaptığımız backlink çalışmalarını içeren Off Page SEO (Sayfa/Site Dışı SEO) bu ayırdığımız iki bölüme verdiğimiz isimler.

SEO kavramına Google’ın gözünden baktığımızda ise, SEO’nun yalnızca Site İçi SEO’dan oluştuğunu ve Site Dışı SEO çalışmalarının yalnızca spam olduğunu görüyoruz. Günümüzde link alımlarının hiçbiri doğal olmadığı için, Google’da yükselme yarışı aslında ciddi anlamda bir spam yarışıdır. Bugüne kadar kullanıcı davranışlarını değerlendiremeyen Google, Site Dışı SEO çalışmalarına göz yummak durumundaydı. Bugünden sonra ise, her şey yavaş yavaş değişecek.

Çünkü artık Google gerçekten her şeyi bilecek. Bir sitede bir ziyaretçinin ne kadar süre kaldığından, sayfadaki hangi linke tıkladığından, hangi sayfayı beğenmeyip anında kapattığından, hangi sayfayı kişisel hesaplarında paylaştığından ve daha birçok şeyden haberi olacak. Artık bir siteyi ölçümlemek için sitenin aldığı linklere bakmak zorunda kalmayacak. Google için önemli olan, yalnızca kullanıcı davranışları olacak.

Düz mantıkla olayı şöyle özetleyebiliriz:

SEO ile ilgilenenler uzunca bir süre arama sonuçlarına ciddi anlamda etki eden PageRank algoritmasını yakından bilirler. PageRank olayı çıktıktan sonra, herkes yüksek PageRank değerine sahip olan internet sitelerinden ücret karşılığında link alarak sitesinin Pagerank’ını arttırma ve bu sayede arama sonuçlarında üst sırada yer alma çabasına girdi. Bunun sonucunda, parayı basıp link alan çöp siteler arama sonuçlarında üst sıralarda yer almaya başladı. Durumu düzeltmek için hiçbir şey yapamayan Google da bir süre sonra PageRank algoritmasının arama sonuçlarına olan o büyük etkisini ortadan kaldırmak durumunda kaldı.

İşte bugüne kadar Site Dışı SEO da Google’ın gözünde PageRank algoritması ile benzer durumdaydı. Parayı basan, tanıtım yazıları alan siteler arama sonuçlarında üst sırada yer alıyorlardı ve Google’ın elinde kullanıcı hareketleri bulunmadığı için Site Dışı SEO’ya göz yummaktan başka hiçbir çaresi yoktu.

Ama Artık Var…

SEO için SMO Şart!

Tüm bu söylediklerim neticesinde, gelecekte arama sonuçlarında yükselmek için doğrudan kullanıcılara faydalı web sayfaları oluşturmak gerekecek. Kullanıcıları sayfada tutan, onlara kendisini paylaştıran içerikler her zaman kazanacak. İşte bu kullanıcılara hitap etme noktasında da sosyal ağlar devreye girecek. İçerikler, günümüzde olduğu gibi sosyal ağlar aracılığıyla insanlara ulaştırılmaya devam edilecek.

Bugün yalnızca link almak için Twitter hesabı açan web siteleri, artık kullanıcılara ulaşma çabasıyla Twitter hesabı açacaklar. Web 3.0 dünyasında kullanıcı davranışları her şey olacak. Kullanıcılarla doğru bir etkileşim için de, arama sonuçlarında üst sıralara çıkmak isteyen her internet sitesi başarılı bir SMO çalışması gerçekleştirmek zorunda kalacak.

Özetle: Site Dışı SEO Ölecek, SMO Değer Kazanacak.

Bir Cevap Yazın