E-Ticarette Akıl Dolu Bir Pazarlama Stratejisi: İncelediğin Ürünlerin Fiyatları Düştü!

Bundan beş yıl önce yazdığım, Web 3.0 Notlarım başlıklı yazımda, E-Ticaret ve Web 3.0 konusuna değinirken, e-ticaret sitelerinin gelecek yıllarda kullanıcılara yalnızca ilgilendikleri alanlarda içerik göstereceğini belirtmiştim. O yıllarda “bu ürüne bakanlar şunlara da baktı” şeklinde içerikler bulunsa da, her kullanıcıya özel olan “sizin için seçtiklerimiz” gibi içerikler Amazon gibi dev sitelerde bile bulunmuyordu. Bunun sebebi de, semantik (anlambilimsel) verileri işleyebilecek algoritmaların, yani yapay zekaların gelişmemiş olmasıydı. Şimdi ise girdiğimiz en küçük e-ticaret sitelerinde bile doğrudan bize özel seçilmiş ürünleri görebiliyoruz.

Geçen 5 yıl içerisinde gelişen yapay zekaların etkisi e-ticarette de yüzünü gösterdi. Bu etkinin tetiklediği en önemli şeylerden biri, pazarlamacıların kişisel verilerin, gezinme verilerinin ve en ufak veri kırıntılarının bile ne kadar değerli olduğunu fark etmeleri oldu. Bu verilerle nasıl mantık dolu pazarlama teknikleri geliştirilebileceğinin farkına vardılar.

Şimdi yakın geçmişten günümüze çok kısa bir e-ticaret yolculuğu yapalım. İlk zamanlarda e-ticarette tüketicilere sunulan en cezbedici kolaylıklardan birisi, ürünü takibe alabilme özelliğiydi. Tüketici, ürünleri sepeti yerine alışveriş listesine ekler ve fiyatlarını düzenli olarak kolayca takip edebilirdi. Daha sonra bu sistem otomatikleştirildi ve takip ettiği ürünlerin fiyatları düştüğünde tüketiciye bildirim gönderilmeye başlandı, bugün de hala bu sistem en çok kullanılan sistemdir. Örneğin ben, Steam’den almak istediğim oyunları “istek listeme” ekler ve indirim zamanında mail yoluyla haberdar olurum. Bu sayede almak istediğim oyunları çok daha ucuza alabiliyorum.

Bugün ise gelen kutuma düşen bir idefix tanıtım mailiyle bu alanda harika bir pazarlama stratejisine şahit oldum: İncelediğin Ürünlerin Fiyatları Düştü!

idefix, kullanıcı oturum verilerini çok doğru bir şekilde kullanarak böyle bir pazarlama stratejisi geliştirmiş. Artık istek listelerini de aşarak, kullanıcıların gezdiği sayfaları (baktığı kitapları) kayıt altına almış ve bu ürünlerin fiyatlarında değişiklik olduğunda kullanıcılara otomatik olarak mail göndermeyi planlamış. Almak amacıyla değil, fikir edinmek için baktığım birçok kitapta indirim olduğunu gelen bu maille öğrendim. Harika bir semantik veri kullanım örneğiyle beraber, çok etkilil bir remarketing (yeniden pazarlama) stratejisi olduğunu düşünüyorum.

İlk fırsatta benzer bir çalışmayı yalnızca oturum açmış kullanıcı verisine dayanarak değil, giriş yapılan bilgisayar verisine dayandırarak genişletip denemeyi planlıyorum.

 

Bir Cevap Yazın